A szervezet vízigénye

Vízigény

Az élő szervezeteknek jelentős mennyiségű édesvízre van szüksége, a felnőtt emberi szervezetnek pl. napi 2-2,5 literre. A víz szervezetünk legfontosabb alkotóeleme, aránya azonban az életkor előrehaladtával csökken. Míg a csecsemő szervezete 80 %, a felnőtt emberé 60 %, addig az idősek szervezete már csak 50 % vizet tartalmaz. A szervezetben lévő víz biztosítja a vérkeringést; szabályozza a vérnyomást; lehetővé teszi a tápanyagok oldását, felszívódását és szállítását; befolyásolja a vér összetételét; hőszabályozó szerepével biztosítja a szervezet közel állandó belső hőmérsékletét, eltávolítja az anyagcsere során keletkezett felesleges termékeket, rugalmassá teszi az izületeket a csontok összekapcsolásához, és végül víz alkotja a legfontosabb szerveinket védő rugalmas burkot. A veséken naponta kb. 180 l testnedv folyik át. Az agynak 78 %-a, a vér 86 %-a, a szív 77 %-a, a máj 84 %-a, az izmok 70 %-a víz.

Egy ember évente több mint 1000 liter folyadékot iszik. Az elfogyasztott víz az emésztőrendszerből felszívódik a vérbe, majd az egész szervezetben szétáramlik és a különböző szervekben, szövetekben átmenetileg tárolódik, ahol leadja a benne oldott anyagokat, és egyúttal felveszi és továbbviszi az anyagcseretermékeket, ezzel méregtelenítve a szervezetet. A napi vízfelvétel és vízleadás állandó egyensúlyban van, melynek eredményeként a test folyadékmennyisége szűk határok (kb. 500 ml) között ingadozik. A szervezet állandóan üríti a folyadékot, melynek összmennyisége normális hőmérséklet mellett, megerőltetés nélkül napi 2,5 liter. Kánikulában vagy sportolás közben azonban ez akár 4-5 liter is lehet. Az elvesztett folyadékot – amely vizelet (1300 ml), széklet (150 ml), verejtékezés (500 ml) és légzés (450 ml) útján távozik szervezetünkből – folyamatosan pótolnunk kell.

Normális körülmények között testünk szomjúságérzettel jelzi, mikor van szüksége folyadékpótlásra. De ne várjuk meg míg a szervezet szomjúságot jelez, gondoskodjunk rendszeres folyadékfelvételről.

A szükséges folyadékmennyiséget italok és táplálékok formájában vesszük magunkhoz. A folyadékbevitel kb. 70 % ivóvízből, üdítőkből, gyümölcsléből, teából, kávéból, levesekből, tejből, sörből és egyéb alkoholos italokból, kb. 20 %-a gyümölcsökből és zöldségekből származik, míg a maradék kb. 10 % kenyérrel, hússal, tojással, hüvelyesekkel kerül a szervezetbe. Minden élelmiszer tartalmaz vizet csak különböző mennyiségben, de míg az ember étel nélkül hetekig is kibírja, addig tiszta víz nélkül másfél nap után életét veszti.

A vízhiányra a szervezet az alábbi módon reagál:

  • 0,5-1 % – szomjúságérzet jelentkezik,
  • 3 % – növekedik a szomjúságérzet, csökken a nyálelválasztás,
  • 5 % – élénkül a szívverés, fáradság, gyengeségérzet jelentkezik,
  • 10 % – testműködés, szellemi tevékenység zavara áll fenn,
  • 15-20 % – bekövetkezik a halál.

Általában kényesek vagyunk az elfogyasztott ételek minőségére, de sokan elfelejtjük az egészséges élethez szükséges legfontosabb összetevőt, a tiszta ivóvizet. Pasteur azt találta kutatásai során, hogy a betegségek 95 %-ának a forrása a víz, amit megiszunk.